Hoe voel je je in je lichaam in deze tijd?

Hoe is het met jou? Hoe voel jij je in je lichaam in deze tijd?

Veel (jonge) vrouwen beginnen in deze tijd van minder kunnen bewegen en minder (sociale) afleiding, te worstelen met hun lichaam. Ze zijn bang om aan te komen en hebben meer tijd om over hun lijf te piekeren. 

Je lichaam is eigenlijk de poort naar het leven zelf. Sensaties en gevoelens die we elk moment ervaren (omdat we bestaan), ontstaan allemaal in je lichaam. 
Pijnlijke ongewenste gevoelens hebben we niet altijd zin in en proberen we niet te voelen door het zoeken van afleiding in welke vorm dan ook. Vaak hebben we een voorkeursvorm: veel sporten, altijd sociaal bezig zijn, veel werken, eten, social media etc.
Het kan ook zijn dat je juist hele fijne en opwindende sensaties en gevoelens niet altijd toelaat in je lichaam. Omdat je het spannend vindt of omdat je deze jezelf om welke reden dan ook niet toestaat.

Zo kan er in deze tijd van fysieke afstand veel onrust en spanning in je lichaam ontstaan om diverse redenen.

Wat kan jij nu als eerste zelf doen om met deze lichamelijke onrust om te gaan? 

1. Maak elke dag even tijd om oprecht contact te maken met je lichaam.
2. Sta jezelf en je lichaam toe om te voelen wat er eigenlijk gevoeld wil worden. (En t kan even duren voordat dit echt loskomt).
3. Leg je handen op die plekken die nu extra opspelen. Maak contact, luister en ervaar welk verhaal ze jou willen vertellen. Schrijf t op, het liefst elke dag!
4. Adem minimaal 1 keer per dag 10 keer bewust in en uit via je buik. Eventueel in een ritme van 4 tellen in en 4 tellen uit.
5. Smeer je lichaam af en toe met aandacht helemaal in (warme olie werkt heel goed!).
6. Jouw gevoel van veiligheid kun je vinden in je lichaam, door de ruimte hiervoor te maken en je lichaam bewust te bewonen van je tenen totaan je kruin. Als we ons hele lichaam kunnen voelen, voelen we ons vaak al een stuk beter. 
7. Doe iets creatiefs of iets anders met je handen (inspiratie komt ook uit je lichaam dus dan zakken we er vanzelf meer in)
8. Accepteer onrustige gevoelens en probeer ze toe te laten en er bij te blijven. Als ze er helemaal mogen zijn dan vloeien ze vanzelf weg
9. Ga even dansen. Op je allerfijnst, je allermooist of zwoelst. Onrustige gevoelens stagneren graag en zo breng je ze in beweging.
10. Het leven echt voelen en ervaren is het leven echt leven, met zowel de pijnlijke als fijne gevoelens. Go for it!

Sommige spanningen kunnen heel diep gaan. Als je het gevoel hebt dat je meer persoonlijke steun kunt gebruiken op dit moment, doe dat dan. Sommige dingen hoeven we niet alleen te kunnen in het leven, daar weten wij zelf alles van. 
Je kunt altijd contact opnemen en dan hebben we contact via Zoom voor een persoonlijke sessie of een reeks van sessies.  

De meditaties die gepland staan op de website kun je komende tijd gratis en via Zoom bijwonen. Geef me even een seintje als je erbij wilt zijn, dan stuur ik je een Zoom link. Mocht je nog niet bekend zijn met Zoom: het programma Zoom kun je gratis downloaden via Zoom.us of via de App Store op je telefoon. 

Lieve groet,

Martine Nauta en Dominique van Wingerden

Lieve groet,

Martine Nauta en Dominique van Wingerden

Laat een reactie achter